fredag 20 januari 2012

Tema fredag - Årstider



























































Singapore ligger 13 mil norr om ekvartorn och har tropiskt klimat och saknar distinkta årstider. Klimatet är  hög värme och luftfuktighet, samt riklig nederbörd nästan varje dag (ca. 30 min dagligen, ibland mera och någon enstaka gång inte alls). Regnar något mera under december-januari som räknas som monsunmånaderna, även november regnar det något mera men mest regn i december. Temperaturen ligger vanligtvis mellan 29-34 grader på dagen och 23-27 på natten. Luftfuktigheten är dryga 90% på morgonen och cirka 60% på eftermiddagen. De lägsta och högsta temperaturerna som någonsin rapporterats är 18,4 °C respektive 37,8 °C.
Årsnederbörden i Singapore är 2600 mm, och om man jämför med Amazonas, så är nederbörden 3000 mm som ligger på det högsta i världen. Sveriges årsnederbörd är 600 mm.
Singapore är också den plats i världen med mest åsknedslag, läget vindarna etc är det som påverkar just att man kan uppleva helt fantastiska åskoväder här nästan varje dag.
Mina bilder idag får bli en symbol för hur en typisk dag ser ut i Singapore året runt. Sol, drar ihop sig till regn och åska, regn och efter regn kommer solen igen och det får regnbågen symbolisera.

Vill du se mera årstider får du klicka på länken till Tema fredag.

11 kommentarer:

  1. Vädret kan ändra sig fort under en dag.
    //Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Tänk så olika det är trots att det är samma jord vi lever på! Jag har varit i Singapore några dagar och upplevde just det du beskriver.

    Årstidsväxlingar gillar jag - men tycker att vissa årstider borde vara längre än andra.... Vår och sommar t ex kunde gärna få vara längre än de andra!

    SvaraRadera
  3. Lite annorlunda ... Det är härligt att titta på ett ordentligt åskväder om man vet att man är i säkerhet. Vilka krafter det är!
    Ha en härlig fredag!

    SvaraRadera
  4. Hugaligen det var väder det. Nu skall inte jag klaga när det regnar. Fuktig luft är något jag inte tål. Jag älskar och mår prima i torr väderlek så här skulle inte jag kunna bo även om det är underbart vackert där. Ha en fin fredag.

    SvaraRadera
  5. Fina foton du visar. Snygg serie. :-)
    Intressanta fakta om årsnederbörden.
    Ger perspektiv, kanske ska jag inte gnälla när det regnar lite då och då. ;-)
    Du får ha så trevligt under ledigheten. Då kanske Gott Nytt År kan passa?! :-)

    SvaraRadera
  6. Klart är att vädret hos dig, där du trampar dina fötter, är omväxlande.. Fint du skriver och visar i bilder :)

    SvaraRadera
  7. Saknar du årstiderna? Det tror jag att jag skulle göra.
    600 mm gäller Stockholm, i västra delarna av landet är den uppemot det dubbla!

    SvaraRadera
  8. Här måste jag säga att mittenbilderna tilltalar mig mest! Jag älskar nederbörd...både regn och snö! Ljuvligt! :O))
    Är otroligt lycklig över att jag bor och befinner mig i Sverige när jag läser din beskrivning! Värmen i sig (som jag avskyr) är nog för att jag inte vill dit men åska är jag paniskt rädd för så dit vill jag aldrig! Tack för varningen! :O)

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  9. Undrar lite smått om du saknar årstiderna, eller om dagens växling ger nog variation över hela året. Snygga bilder och intressant text från en annan plats i världen.

    SvaraRadera
  10. Det är lite som flera årstider på en dag.
    Fina bilder, men det där med den höga luftfuktigheten är inte riktigt i min smak.

    SvaraRadera
  11. Lite annorlunda klima än vad vi är van med her uppe i norr... Kula bilder.

    SvaraRadera